Ще з радянських часів девіз "Кадри вирішують все!" не викликає сумнівів у тих, хто займався організацією бізнесу. У вас може бути перспективна бізнес-ідея, передове устаткування, ексклюзивна сировина, але якщо працівники недостатньо кваліфіковані або працюють "в півсили", ваша перевага буде значно понижена, а то і зовсім "зійде нанівець". Питання професійної кваліфікації достатньо специфічне, а організація бізнес-процесу і мотивація працівників стосується, мабуть, будь-якого керівника. Проте проблема стимулювання персоналу - це складна система взаємозв’язаних питань, по-цьому різні аспекти цієї сфери я розгляну в декількох статтях. Відразу приходить на думку ділення на матеріальне і нематеріальне стимулювання. Дослідження показують, що тільки близько 20% працездатних людей за ситуації, коли вони будуть повністю матеріально забезпечені, не почнуть більше працювати. Це говорить про те, що у великій кількості випадків матеріальна мотивація не має вирішального значення. У літературі існує декілька визначень двох основних понять, що стосуються сфери стимулювання персоналу. На першому з них - організаційній культурі підприємства- базується мотивація і стимулювання персоналу (мова про це поняття докладніше йшла в попередньому номері бюлетеня), друге, - кадровий консалтинг - це інструментарій для оптимізації роботи з персоналом. У своїй роботі я керуюся наступним їх розумінням: Організаційна культура підприємства - унікальна для кожної організації сукупність формальних і "неписаних" норм поведінки і взаємодії, якій підчиняються члени організації, структура управління, система винагород і способів їх розподілення, цінності, унікальні для даної організації, моделі комунікації, базисні переконання, які розділяються членами організації, що діють підсвідомо і визначають спосіб бачення себе і оточення. Організаційна культура (що визначає організаційну структуру підприємства і що взаємодіє з нею) є той елемент організації, який дозволяє зробити бізнес-ідею реалізованою і ефективною, досягти ефективності праці і отримати вигоду з використання людського ресурсу. Кадровий консалтинг - це система організаційно-психологічних заходів щодо діагностики і, при необхідності, корекції організаційної структури і/або культури підприємства (організації) з метою поліпшення виробничих показників, оптимізації соціально-психологічного клімату, посилення мотивації персоналу. Щоб організація працювала чітко і злагоджено, щоб фахівці віддавали роботі максимум сил і здібностей, де треба чітко виконували вказівки, а де треба - проявляли творчий підхід до справи, і залишалися вірні своїй організації, потрібно, щоб організація задовольняла їх потреби. Відповідно, щоб підприємство було зацікавлене в задоволенні потреб працівника, необхідне, щоб і він задовольняв потреби підприємства. Потреби підприємства відносно працівника це: - працівник повинен заробляти для підприємства грошей більше, ніж витрачається на його заробітну плату; - працівник повинен робити точно те, що йому наказано технологією; - працівник повинен бути адекватно ініціативний, в потрібний час використовувати творчий підхід до реалізації своїх функцій; - працівник повинен уміти в нестандартній ситуації прийняти і реалізувати оптимальне рішення. Потреби працівника відносно підприємства - це: - підприємство повинне забезпечити матеріальний рівень працівника; - підприємство повинне забезпечити працівникові певний ступінь психологічного ком-форта (це дуже багатофакторна вимога); - крім того, працівник прагне до мінімізації витрат своєї праці. Якщо по професійних якостях працівник відповідає своєму робочому місцю і робота на підприємстві задовольняє його провідні потреби, такий працівник буде віддавати своєму підприємству максимум своїх сил, знань і здібностей. Він буде заробляти для підприємства багато більше, ніж підприємство витратить на нього і організацію його роботи. Звучить перспективно! Але врахувати особливості і індивідуальність кожного працівника підприємства - дуже і дуже складне завдання.
|